Blog

Een social media verslaving ligt snel op de loer

Social media verslaving

Social media is groter dan ooit. Het heeft heel veel positiviteit met zich meegebracht voor veel mensen, bijvoorbeeld door de vrijheid om jezelf te zijn online. Echter zitten er ook grote schaduwkanten aan. Zaken als online pesten en oplichterij zijn inmiddels wijd bekend. Echter, dingen als een social media verslaving zijn veel minder belicht. Toch is zo’n verslaving serieus, en er bestaan ook goede therapieën! Lees dus snel meer en leer over dit onderwerp!

Wat houdt een social media verslaving in?

Er zijn twee aspecten binnen het begrip ‘social media verslaving’. Er is het stukje over social media, en het stukje verslaving. Een verslaving ontstaat als je hersenen niet meer zonder een bepaald stofje kunnen die ze zelf aanmaken. Deze stof voor verslavingen die niet gerelateerd zijn aan dingen die je inneemt maar dingen die je doet is dopamine. Het gebruik van social media zorgt ervoor dat onze hersenen ook dopamine aanmaken. Wat aanmaak van dopamine betreft is social media net zo verslavend als speelautomaten in een gokhal. Activiteiten die belonen, zoals liken en likes krijgen, angst wat zich bijvoorbeeld uit in ‘fear of missing out’ of competitie over de meeste volgers zijn allemaal activiteiten die meespelen in de verslavende werking van social media. Daarnaast is toegang tot social media ontzettend makkelijk, waardoor je je verslaving alsmaar kan voeden. Ongemerkt ga je steeds vaker op social media, totdat je op een punt komt waarop je onrustig wordt als je even niet online kan gaan.

Hoe bescherm je je tegen zo’n verslaving?

Een social media verslaving kenmerkt zich door de volgende dingen: je wilt continu online zijn of je socials checken, je bent meer online dan je je had voorgenomen, je hebt steeds minder sociale contacten en activiteiten, school- en werkprestaties lijden onder je gebruik en je gaat door ondanks de negatieve effecten van het gebruik. Eigenlijk lijkt er maar een manier te zijn om je te beschermen tegen zo’n verslaving: limiteer je gebruik. Zelf kijk ik bijvoorbeeld in de statistieken van mijn telefoon hoeveel ik er op zit. Ik schrik altijd hoeveel bij elkaar opgeteld je per dag op je telefoon zit. Elke week krijg ik een week-percentage, en ik probeer elke week dat percentage naar beneden te brengen. Door heel bewust je social media gebruik in te perken bescherm je je ook. Tot slot kun je proberen alternatieven te vinden voor als je het gebruikt als verveling of als ontspanning. Ga een boek, krant of tijdschrift lezen ipv kort op je telefoon te kijken!

Hoe kom je weer van een social media verslaving af?

Als je je toch herkent in de punten hierboven genoemd, dan is het belangrijk om hulp te zoeken. Dat hoeft helemaal niet een grote stap te zijn! Je kunt online therapie vinden. Het internet is gelukkig niet alleen maar negatief voor je gezondheid. Via online therapie kun je in je eigen tijd en zonder schaamte goed geholpen worden met je verslaving. Dit gebeurt onder andere door gesprekken en online behandelmodules. Dus herken je bij jezelf of bij een naaste de kenmerken van zo’n verslaving? Zoek dan snel hulp en werk toe naar een social media onafhankelijk leven!

Geef een reactie

Thema door Anders Norén