E-commerce marketing

In de huidige tijd moet je als winkel wel mee naar de online wereld gaan. Als je niet de overstap maakt naar een webwinkel loop je veel omzet mis. Veel jonge mensen kopen veelal nog online. De oudere generatie gaat graag nog naar de winkel, maar ook daar zit langzaamaan verandering in. Wie een webwinkel begint, zal ook de webwinkel moeten promoten. Dat doe je met e-commerce marketing. Met e-commerce marketing breng je je webwinkel aan de man, op wat voor manier dan ook. En de laatste tijd wordt e-commerce marketing steeds meer genoemd in de media. Niet gek ook als bedrijven zoals Zalando, Bol en anderen zo bekend zijn.

Beneden de standaard

De laatste tijd is e-commerce marketing in het nieuws, omdat het niet helemaal soepel verloopt. Veel consumenten krijgen vaak inferieure producten te zien dan ze zelf zouden kopen. Sommige webwinkels hebben echt hele lage kwaliteit van producten. Ik ga ze hier niet noemen want dit is geen zondebok artikel, maar het gaat erom dat juist deze partijen veel e-commerce marketing doen. Ze adverteren op de juiste zoekwoorden en vangen daarmee veel verkeer. En dat terwijl mensen deze producten in een offline winkel nooit zouden kopen. Er wordt opnieuw gevraagd Europese wetgeving omtrent de kwaliteit van producten, ongeacht de e-commerce marketing strategie.

Chatbots en AI

Ook veel in het nieuws nu zijn nieuwe technologieën. Zo kun je denken aan VR, AR, AI, Machine Learning, enzovoorts. Een voorbeeld ervan is chatbots. Chatbots gaan de e-commerce marketing markt flink veranderen. Er wordt verwacht dat in de toekomst chatbots cruciaal zijn voor de klantervaring. Een goede e-commerce marketing strategie moet een chatbot integreren op de website. Mensen gaan eenmaal die service verwachten. Een chatbot biedt namelijk extra 1 op 1 aandacht die je anders niet zou kunnen geven met keuzemenu’s en dergelijke. Belangrijk is wel dat ze menselijk lijken.

Veranderingen in het vakgebied van e-commerce marketing

Misschien dat dit punt niet letterlijk in het nieuws terug te zien is, maar er gebeurt op de achtergrond veel. E-commerce marketing is een vakgebied dat continu verandert. Wie niet op de hoogte blijft van alle trends zou wel eens heel veel budget kunnen opbranden zonder resultaat te behalen. De wereld verandert zo snel. Dus niet alleen moet je met je winkel tegenwoordig online verschijnen, je moet ook nog eens precies op de juiste manier inspelen op de trends van het moment. Dat is toch ook wel nieuwswaardig, want het klinkt aardig lastig.